woensdag 7 augustus 2013

Tomboy - Kibibe




Aquarel
30 x 40 cm.

Mijn vriendin Nelvia vertelde mij dat ze Tomboy - Rachel ging tekenen met pastel. Toen ik de foto zag was ik meteen verliefd. Ik vroeg haar of ze het een probleem vond als ik het in aquarel ging proberen. Dat vond ze prima.
Tomboy betekent: vrouwlijk persoon dat zich gedraagt volgens de geslachtsrol die aan mannen wordt toegeschreven (bron Wikipedia). De naam Kibibe is afrikaans voor dametje. De naam heb ik er zelf bij gezocht en vond ik heel mooi bij haar passen.
De achtergrondkleuren heb ik een beetje in de afrikaanse kleuren gedaan.

De prachtige pastel tekening van Nelvia is hier te vinden.
De originele foto van Li Newton op Paint my Photo is hier te vinden.

Ik heb met heel veel plezier aan haar gewerkt:)
Groetjes vanuit een regenachtig Nederland:(


TomBoy

Voor degenen die niet in kunnen loggen op Paint my Photo is hier het origineel:)

61 opmerkingen:

  1. Une belle émotion dans ce portrait.
    Bravo, chère Renate.
    Bises :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci Olivier:) Je suis heureux que votre message. Une belle journée et un câlin:)

      Verwijderen
  2. ¡Hola Renate! Te ha quedado muy bien el retrato, con la practica todo llega a salir bien y sin esfuerzo. Un abrazo y a disfrutar del verano, a pesar de la lluvia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Querida Ana:) Me cuesta problemas pero con un poco de paciencia también viene el resultado:) Te deseo un buen verano y gracias por tus dulces palabras:) xx

      Verwijderen
  3. Quite beautiful: the face is so open and contemplative ... and the way you've left the whites of the eyes pure white really gives them a brilliant purity. Nice, soft modeling on the skin too.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Laura:) Such a kind comment with a lot of technical details. I appreciate your comment very much. Thank you!

      Verwijderen
  4. You captured well the contemplative expression on the girl's face.I like the warm color palette you chose too.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dear Blaga:) First I had to translate "contemplative". I had no idea what it ment. But you are right. She does have that look:) Thank you for your warm comment. Have a nice day!

      Verwijderen
  5. Qeu expresión mas bella has conseguido y que buenos los tonos elegidos, en especial para la piel. Un precioso retrato. Enhorabuena! Un abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Jesús:) Era un retrato hermoso pero difícil para pintar. Dankewel por tu comentario dulce! Un gran abrazo:)

      Verwijderen
  6. OH wat is dit weer mooi Renate..... fijn om weer te mogen genieten van jou schilderkunst.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik ben heel blij dat jij er weer bent Joop:) Ik hoop dat we nog lang van elkaars werk kunnen genieten! xx

      Verwijderen
  7. Heb je goed gedaan Renate leuk om te zien alle bij het zelfde en toch zo verschillend lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Danielle:) Ja, mooi is dat he? Het verbaasd mij iedere keer weer hoeveel verschillende stijlen er zijn. Dankjewel voor je lieve berichtje:)

      Verwijderen
  8. ce portrait inspire la pureté . tu as bien traduit la profondeur du regard.bravo Renate

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bonjour Isabelle:) Quel genre de vous ! Merci beaucoup pour votre message inspirant. Super !

      Verwijderen
  9. Reacties
    1. Hoi Simonne:) Dankjewel. Het was ook zo leuk om te doen! Groetjes:)

      Verwijderen
  10. Reacties
    1. Hello Lorraine:) So nice of you to say that. Thank you so much!

      Verwijderen
  11. I love the smooth skin tones.....very skillfully done.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Well I consider this as a big compliment Rochelle! Thank you so much! Have a nice day!!

      Verwijderen
  12. Oh she turned out so well. Love the eye color, complexion to es, breastbones, just perfect. You need to keep on the portraits as you have a good inclination toward the proportions and features Sweetie. You caught her expression.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Big friend 1: I had to do my very best to come close to your level. Most difficult was to have her skintones proper. And the mouth, ohlala. The mout took the most time! I'm so glad you like her. I see her as the twin sister of Rachael! I miss you!xxx

      Verwijderen
  13. Wonderful watercolor dear Renate! Lovely contrast and intense drama. I'm joined to PMP now. I have some picture maybe suitable for this Group...
    Have nice day in the rain.I'm in the stove!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Big friend 2: I hope you won't burn in your stove! I think our summer is over en out:( PMP has some beautiful photo's you may use sometime! I've about ten paintings in my map in PMP. Thank you for your lovely words! Big hug and kisses:)xxx

      Verwijderen
  14. I love the expression of the face - the eyes, the mouth.. nice.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Sissel, so kind of you! Your paintings are so beautiful after the workshop. I hope a lot of people will see your art!

      Verwijderen
  15. Hola Renate: Hermoso trabajo, que demuestra una gran sensibilidad y expresión en los ojos. Felicitaciones!!! Abrazo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Mercedes:) Gracias por tu de comentario encantador. Una pintura de expresión es difícil. Estoy contento con el resultado! Un Abrazo:) xx

      Verwijderen
  16. Dit vind ik echt héél mooi Renate! Groetjes,Voske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frieda:) Dankjewel voor je lieve commentaar. Ik ben blij dat je hem mooi vindt, daar doe ik het tenslotte voor!

      Verwijderen
  17. What a beautiful portrait, such expression. You should be proud of this one.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Polly:) To be honest with you: I'm a little proud. It is not that often I do portraits and she came out well. Thank you for your kind words. You're so kind:)xx

      Verwijderen
  18. Heel mooi gedaan weer Renate. Het verschil met de foto en jou aquarel is ook mooi te zien zo. De foto kon ik niet bekijken want dan kreeg ik een link om in te loggen!!??
    In de vergroting is helemaal mooi te zien hoe je haar geschilderd hebt. De sleutelbeenderen komen in detail ook prachtig naar voren. Geweldig mooi gedaan.
    LG helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma:) Ik heb de originele foto onder het schilderij gezet. Ik hoop alleen dat je mijn schilderij nog steeds mooi vindt.....:) Dankjewel voor je lieve compliment. Het was soms een heel gevecht maar ik ben wel heel blij met het resultaat. Ik heb haar in de keuken op de ezel (schildersezel wel te verstaan) staan. Die doordringende ogen volgen me overal. Vreemd he? Groetjes:)

      Verwijderen
    2. Hoi Renate,
      wat een mooie foto is dat zeg en natuurlijk vind ik je schilderij nog mooi tsssssss...... Ik vind hem werkelijk bijzonder mooi geschilderd en ook heel natuurgetrouw. Je bent een echt vakvrouw hoor.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
    3. Hallo Helma:) Ik moest wel een beetje verlegen lachen om je laatste zin. Nee niet "lieve groetjes, Helma"!! Die zin daarvoor:) Wel heel lief van je hoor.Maar een echte vakvrouw ben ik niet want ik heb nooit een echte opleiding gehad. Gewoon een fanatieke amateur zullen we maar zeggen:)

      Verwijderen
    4. Jemig Renate, dan ben je juist wel een vakvrouw!! Als je dit allemaal uit jezelf geleerd hebt vind ik dat maar knap!

      Verwijderen
  19. A beautiful painting full of emotion Renate.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Laura:) While painting I had some (angry) emotions too! :):)

      Verwijderen
  20. Back again, boy you are so spot on, the eyes and her gaze is riveting. If she were hanging in a group of pictures she would bee the one people come to as she just grabs you. Bravo Sweetie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha hello again Nelvia:) You are too kind for me!! This is such a big compliment. You made me really shy with it. The fact you sent me a second comment means a lot to me. Big hug for you Nelvia!xxx

      Verwijderen
  21. This portrait is amazing Renate!! I love the texture of her skin and her expression of quiet strength!! Well done, one of your best!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, thank you Azra! The color of the skin was in the beginning a disaster. Fortunately everything still come good:) Thanks for the lovely comment, I always appreciate your opinion!xxx

      Verwijderen
  22. A agree; one of you best! Very deep expresion, and I love the colours!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, you are all much to kind:):) But all your comments make me very happy and proud! Thank you too Catharina:)xx

      Verwijderen
  23. Dit is heel mooi, Renate. Knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Erg mooi!
    Huidskleur in aquarel is zo moeilijk (ik waag me er nog niet aan) - maar het is hier echt super mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Brigitte:) Het was inderdaad ook supermoeilijk. Veel nat op nat op nat etc. En veel lagen:) De lippen waren echter het moeilijkst! Dankjewel voor je lieve berichtje. Top!

      Verwijderen
  25. Wat een prachtig portret Renate en dat je er met veel plezier aan hebt gewerkt is goed te zien. Je hebt het ook zo mooi zacht weten te houden niets geen harde lijnen in het gezichtje. Top!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Adrie:) Nou het is echt zo, als je veel plezier aan een schilderij beleefd dan is dat volgens mij ook in het eindproduct te zien. Dankjewel voor je geweldige bericht. Daar ben ik heel blij mee!:):)

      Verwijderen
  26. Hoi Renate,
    Schitterend gemaakt.
    Het persoon straalt ook echt iets uit met dat sprekende gezichtje. Prachtig!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heee Marco, hallo:) Wat weer een lief berichtje van je. Heb je die schattige vlechtjes op haar hoofd ook gezien? Ik ben blij dat je dit schilderij ook weer mooi vindt! Doet mij goed:) Liefs en groetjes.

      Verwijderen
  27. Wat een prachtig portret, mooi met de sterke belijning van het gezicht en de zacht overlopende kleur binnen de lijnen. Mooie utdrukking in de ogen en... het is een echte tomboy.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Hanneke:) Ja ik vond haar ook een echte Tomboy. Ik vind het altijd wel leuk om te weten wat zo'n naam betekent. In ieder geval bedankt voor je lieve berichtje:)!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. re:

    hello Renate
    nice to meet YOU .I would like to answer You - of course is possible to use one of my photo's for a painting.
    If You really like to - please :)
    pozdrawiam
    Iwona

    BeantwoordenVerwijderen
  30. euke aqarellen in blog, gretjes en fyne avond 's zomer .

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hi, Renate, the girl's eyes really capture me. It tells a story. Renate, go, go!
    Kind regards, Sadami

    BeantwoordenVerwijderen